Forlagsmanifest

 

FORLAGSMANIFEST: Ti tips til at drive et betydningsfuldt forlag

 

  1. Luk øjnene og forestil dig alle de betydningsfulde forlag der endnu ikke findes, men findes snart i kraft af forlæggere der stifter dem. snart…

 

  1. Forestil dig alle de betydningsfulde bøger der endnu ikke findes, ikke er skrevet, eller er skrevet men ikke er trykt eller er skrevet og trykt men ikke er oversat til dansk, forestil dig alle de horisonter der ikke er udvidet endnu…

 

  1. Forestil dig så at du er forlægger, tænk ”Jeg; Forlæggeren!” og forestil dig hvilket fedt navn dit forlag kunne have og hvilket fedt logo. Forestil dig et navn og logo som gør dig oprigtigt glad, du må vælge mellem alt hvad der ikke er valgt.

 

  1. Et betydningsfuldt forlag udgiver betydningsfulde bøger. En betydningsfuld bog er en bog som er virkelig mega betydningsfuld for minimum en person. og den person SKAL være forfatteren selv. Mærk mine ord, En betydningsfuld bog der fortjener en udgivelse er virkelig betydningsfuld for minimum én læser. Det betydningsfulde forlag mangfoldiggør den bog ved at trykke minimum to bøger. En til den første læser, forfatteren, og en til den potentielle anden læser. Herfra løfter oplagstallet sig naturligt, er bogen betydningsfuld for ti, udgives den i elleve eksemplarer, så den ellevte læser altid er velkommen. er den betydningsfuld for 100 udgives den i 101 eksemplarer.

 

  1. Den indsigtsfulde forlægger ved at papir og blyant, eller papir og printer er alt hvad en forlægger har brug for, for at sætte trykkeriet i gang.

 

  1. Det betydningsfulde forlag forstår, ikke at udnytte naturens ressourcer overflødigt, og ser derfor vigtigheden i små oplag. Det betydningsfulde forlag kender også betydningen af kvalitativ læsning over kvantitativ. To læsere for hvem en bog gør alverdens forskel, udløser større tilfredshed end 5000 læsere der glemmer bogen i morgen.

 

  1. Dette er vigtigt: Mangfoldighed i litteratur er vigtigt. Mangfoldighed i litteratur kommer ikke af sig selv. Mangfoldighed kræver brud med monopoler, mangfoldighed kræver mange folk i faget. Mange folk med handlekraft, dvs. uden for meget at miste. En bosnisk smal scifidigtsamling kan ikke udvide den danske læsers horisont, medmindre den findes på dansk. Og den kan ikke findes på dansk, medmindre et mikroforlag, som fx kunne stiftes af en bosnisk-dansk person, oversætter, trykker og publicerer den. I et lille oplag, til en start. Mangfoldighed i udgivet litteratur fører til mangfoldighed i ånden, i samfundets kulturelle niveau i sidste ende.¨

 

  1. Mikroforlæggeri er mere end bogudgivelse. Mikroforlæggeri er oprør, det er en lomme at tankefrihed i en fastlåst fællestankegang. Som min kollega Maja Elverkilde, der ejer forlaget Pote Produktion siger, mikroforlæggeri er at tage produktionsmidlerne tilbage. Opdage at en bog ikke er fremmedgjort, kompleks, abstrakt, men foldet papir, syet i ryggen, dekoreret på forsiden. Tingene er vores venner, ordene er vores egne, og håndkraftede objekter er meningsfulde – dét er også mikroforlæggeri

 

  1. I din søgen efter en betydningsfuld forlagsprofil, fundér da over dette: Der er erfaringer i vores verden som mangler en stemme, og de er mange. Det betyder at vi læser flest bøger om en type erfaringer og få bøger om andre. Det betyder at vi tror vi finder os selv i den type erfaringer som vi læser flest af, for sproget er i bogen og sproget styrer tanken. Det betyder at vi kan opleve ikke at kende os selv, fordi det sprog og de erfaringer vi møder, ikke er dækkende, Kig fx i din bogreol og tæl antallet af mandlige og kvindelige, vestlige og ikke-vestlige forfattere. Tæl antallet af kvindelige thailandske, nepalesiske, grønlandske, russiske, indiske, ghanesiske, aboriginske eller uruguayske forfattere. Jeg tror du vil blive overrasket.

 

  1. luk øjnene en sidste gang og forestil dig igen alle de forlag der ikke findes, fordi ingen har stiftet dem endnu. Og alle de bøger der ikke er oversat, skrevet, udgivet. Alle de stemmer der ikke er hørt, alle de komparative litteraturstudier og antropologiske forskning der ikke er bedrevet fordi den hviler på råmaterialet; publiceret litteratur. Forestil dig alle de horisonter der ikke er blevet udvidet, alle de tanker du endnu ikke har tænkt, fordi ingen har trykt den kommercielt uduelige smaltsælgende nichebog om det emne som ville tale direkte til dig. Forestil dig også al den fremmedgjorthed vi alle føler, for den trykte bog, det store forlag, den hårde anmelder, det smurte trykkeri, kort sagt: produktionsmidlerne. Men også sproget, det rigtige litterære sprog, den ”gode” litteratur. Forstil dig HVOR komisk det egentlig er at vejen hen til at sige, det er da nemt nok, hvis ingen andre vil udgive det, så gør jeg det sgu selv, virker så lang, når den i virkeligheden er så kort. Og forestil dig så til aller aller sidst, det mega fede forlagsnavn du helt selv må vælge, det mega fede opperen logo, og de fede jobtitler du kan få; forlægger, trykker, redaktør, oversætter, grafiker, illustrator, key account maneger, pressechef og ikke mindst: forfatter.

 

 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept mere information

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies

Luk